top of page
Jardinerie Nordic

VANLIGA FRÅGOR

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna.

Om du inte hittar det du söker är du välkommen att kontakta oss.

RETUR & REKLAMATION

JAG VILL RETURNERA MIN VARA, HUR GÖR JAG?

Välj något av dessa alternativ för returer:

​

– Besök vår butik i Yngsjö, Åhuskärrvägen 30, 29692 Yngsjö.

– Retur via DB Schenker eller annan godsleverantör.

Om du vill returnera din vara  per post (eller annat sätt) står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska ske inom 7 dagar efter du emottagit din försändelse. Kontakta alltid Jardinerie Nordic innan du gör en retur.

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 7 dagar efter returnerad produkt ankommit till Jardinerie Nordic. Observera att du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, risken innefattar bl.a. att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Om godset skadas under transporten till oss kommer vi att mejla dig om detta, bifoga foton och förklara att vi inte kan ta emot varan.

KUNDKORG & KASSA

HUR VET JAG OM MIN ORDER GICK IGENOM?

Du kommer att få en orderbekräftelse via mejl från oss när vi mottagit din beställning.

 

Om du har frågor gällande din order, kontakta Jardinerie Nordic kundtjänst här. Om du inte fått något mejl kontrollera din skräppost.

​

När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse.

​

När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor. På DB schenker hemsidan kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.

​

Spara alltid din orderbekräftelsen för eventuella kontakter med Jardinerie Nordic kundservice.

KAN JAG JUSTERA, KOMPLETTERA ELLER ANNULLERA MIN ORDER?

I dagsläget har vi inte möjlighet att justera, komplettera eller annullera beställd order. Har du några frågor om din order kontakta Jardinerie Nordic kundtjänst

KAN JAG BESTÄLLA FRÅN JARDINERIE NORDIC E-HANDEL OM JAG BOR UTANFÖR SVERIGE?

Vi sänder i nuläget endast varor inom Sveriges gränser.

VAD KAN JAG ANVÄNDA FÖR BETALSÄTT I JARDINERIE NORDIC E-HANDEL?

Du betalar enkelt med betalkort och kreditkort i kassan. Inga kortavgifter tillkommer.

FRAKT & LEVERANS

VARFÖR ÄR VARAN SLUT I LAGER NÄR JAG KOMMER TILL KASSAN?

Eftersom varan inte reserveras när du lägger den i varukorgen kan det förekomma att varan är slutsåld när du kommer till kassan.

HUR LÅNG LEVERANSTID HAR NI?

Din order skickas inom 1-7 vardagar, förutsatt att den vara du beställt finns i lager. Vid veckor med röda dagar kan leveranstiden förskjutas något.

VAR ÄR MIN BESTÄLLNING?

Varorna skickas inom 1-7 dagar. förutsatt att den vara du beställt finns i lager.

När din order är behandlad och skickad får du en leveransbekräftelse. I bekräftelsen står ett spårningsnummer som du använder för att följa din försändelse.

När försändelsen lämnat oss levereras den till din hemadress inom 1–3 arbetsdagar beroende på vart i landet du bor. På DB Schenker hemsida kan du skriva in ditt spårningsnummer för att följa din försändelse, något som vi rekommenderar.

Spåra din försändelse här

HUR SKICKAS MIN BESTÄLLNING?

Vi levererar, genom DB Schenker. Vi sänder alla våra varor med en tjänst som heter Ombudspaket Inrikes. Detta innebär att ni behöver hämta ert paket hos närmaste ombud. 

Observera att vi ej kan ta ansvar för DB Schenker leveranshantering/tider. 

KÖPEVILLKOR

* Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger.

ALLMÄNT

Följande allmänna villkor gäller för dig som privat- eller företagskund hos Jardinerie Nordic. Vid köp ingås avtal mellan köparen och Jardinerie Nordic AB.

​

FÖRETAGSINFORMATION
Jardinerie Nordic AB
Åhuskärrvägen 30
296 92 Yngsjö
Telefon: 0733502323.
E-post: info@jardinerienordic.se
Organisationsnummer: 559282-7199

​

När du genomför ett köp hos Jardinerie Nordic godkänner du våra köpvillkor i sin helhet, samt samtycker till vår hantering av cookies och personuppgifter. Se avsnitt 2 för information om vår integritetspolicy. För att göra ett köp på jardinerienordic.se måste du ha fyllt 18 år, i enlighet med svensk lag. Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i de fall de förekommer.

​

Kampanj- och reapriser gäller under en specifik tidsperiod eller så långt lagret räcker, om ej annat anges. Jardinerie Nordic reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel, till exempel prisfel, produktbeskrivningar, färgavvikelser samt felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att häva köp i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstiftning. Jardinerie Nordic förbehåller sig rätten att när som helst ändra allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna Skräpposten för säkerhets skull.

​

LAGERSALDO
Om en vara är i lager, observera att lagerstatus endast är en prognos. Varans tillgänglighet kan ej garanteras*. Om du har beställt en vara som har tagit slut i lager*, förbehåller vi oss rätten att annullera denna vara på din beställning och skicka dig resterande beställda varor. Mellanskillnaden återbetalas tillbaka till samma konto som använts vid beställningen.

INTEGRITETSPOLICY

Datasekretess är mycket viktigt för oss på Jardinerie Nordic och vi vill vara öppna och transparenta med vår hantering av dina personuppgifter. Denna integritetspolicy är uppdaterad och förtydligad enligt de nya villkoren för GDPR* som träder i kraft den 25 Maj 2018. Denna ska tydligt förklara insamling, behandling och förändringar vad gäller din personliga information.

​

Det är viktigt att du förstår och tar del av vår integritetspolicy så att du känner dig trygg i vår behandling av dina personliga uppgifter.

​

Vi använder dina personuppgifter för att hantera ditt köp online på jardinerienordic.se genom att behandla dina beställningar och returer via våra onlinetjänster och skicka dig meddelanden om leveransstatus eller i händelse av problem med leveransen av dina artiklar. Behandling av dina personuppgifter är nödvändigt för att vi på Jardinerie Nordic ska kunna tillhandahålla tjänsten och leverera din order till dig.

​

• Vi använder dina personuppgifter för att hantera dina betalningar.
• Vi använder också dina uppgifter för att hantera klagomål och ärenden gällande produkter.
• Vi använder dina personuppgifter för att skicka dig marknadsföringserbjudanden och information via e-post och sms.

​

Vi använder dina personuppgifter för att uppfylla kraven i lagar, domstolsutslag och myndighetsbeslut. Det innefattar att använda dina personuppgifter för att samla in och kontrollera bokföringsuppgifter för att följa bokföringsreglerna. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att vi på Jardinerie Nordic ska kunna fullgöra våra skyldigheter enligt lag.


Dina personuppgifter används för att identifiera dig och för att bekräfta att du innehar den lagstadgade minimiåldern för att genomföra köp online samt för att bekräfta din adress vid kontakt med externa partner.

​

Vi använder oss av Klarna som betalningspartner och de ger våra kunder möjligheten att betala på flera sätt. Oavsett på vilket sätt du väljer att betala tillhandahålls och skyddas dina uppgifter av Klarna. Detta för att kunna fullfölja ett köpeavtal. Här kan du även välja att bli ”ihågkommen per automatik” eller ”blockerad” det senare innebär att dina betaluppgifter inte sparas och per automatik fylls i vid varje köptillfälle. I kassan hittar du våra samt Klarnas köpevillkor för att ännu tryggare kunna fullfölja köpet.

​

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer, e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje part för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.

Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar samt erbjuda relevant marknadsföring.

Varje gång vi behandlar personuppgifter som vi samlat in från dig får du information om huruvida tillhandahållandet av dessa är lagstadgat eller obligatoriskt i syfte att ingå ett avtal samt eventuella konsekvenser som detta kan få.

Du har rätt att när som helst begära information om de personuppgifter vi har om dig. Vi skickar dig dessa uppgifter via e-post efter att du kontaktat oss. Du har rätt att begära rättelse av dina personuppgifter om de är felaktiga, inbegripet rätten att komplettera ofullständiga personuppgifter.

​

Du har rätt att när som helst dra tillbaka medgivandet till behandling av personuppgifter och neka till direktmarknadsföring. Om du gör det kan inte vi på Jardinerie Nordic skicka några fler erbjudanden i form av direktmarknadsföring eller information till dig som bygger på ditt medgivande.

​

Du har rätt att när som helst radera alla personuppgifter som behandlas av oss på Jardinerie Nordic med undantag av följande situationer:

​

• du har ett pågående ärende med kundservice
• du har en pågående order som ännu inte har skickats eller delvis har skickats
• du misstänks för att ha eller har missbrukat våra tjänster under de senaste fyra åren
• om du har gjort inköp sparar vi dina personuppgifter i anslutning till transaktionen i bokföringssyfte

​

Det svenska företaget, Jardinerie Nordic är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

​

Jardinerie Nordic AB
Åhuskärrvägen 30
296 92 Yngsjö

Företagsregister: Bolagsverket
Organisationsnummer: 559282-7199

​

Jardinerie Nordic behöver samla information om din användning av våra onlinetjänster med hjälp av cookies. Dessa små textfiler skickas av oss till din enhet för att vi ska kunna komma ihåg dig nästa gång du besöker oss. Cookies bygger en bild av dina intressen och behov samt hur just du använder vår webbplats. Dessa textfiler gör även att vi kan försäkra oss om att vi skickar annan relevant information inom marknadsföring såsom erbjudanden och internetbaserad annonsering.

​

Information som vi kan komma att samla in är namn, hemadress, e-post, telefonnummer, IP-adress, köphistorik, sökkriterier, webbläsare när du besöker oss, hur länge du stannar på sajten, platsbaserad data, språk, tidigare köp och i vissa fall kan vi även komma att kontakta dig i fasen efter avslutat köp.

De uppgifter som vi samlar in från dig lagras inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA).

​

Om du anser att vi på Jardinerie Nordic behandlar dina personuppgifter på ett oriktigt sätt kan du kontakta oss. Du har också rätt att lämna in klagomål till en tillsynsmyndighet.

​

Vi kan behöva uppdatera vår integritetspolicy. Den senaste versionen av vår integritetspolicy finns alltid tillgängligt på vår webbplats. Vi meddelar dig om eventuella väsentliga förändringar i policyn, exempelvis syftet med användningen av dina personuppgifter eller dina rättigheter.

​

*Allmänna dataskyddsförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2016/679, förkortat GDPR (General Data Protection Regulation) är en ny EU-förordning som börjar gälla i hela EU den 25 Maj 2018. GDPR ersätter den svenska Personuppgiftslagen (PUL).

SÄKER BETALNING

Jardinerie Nordic E-handel erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan på webbplatsen. Jardinerie Nordic samarbetar med Klarna för säkra online betalningar. Inga kortavgifter tillkommer.

DIN BESTÄLLNING

E-HANDEL

När du gjort en beställning i Jardinerie Nordic E-handel får du en orderbekräftelse via e-post. Orderbekräftelsen ska sparas för eventuella kontakter med Jardinerie Nordic kundtjänst. Det är viktigt att en giltig e-postadress och ett giltigt mobilnummer anges vid beställning.

När din order skickas från oss får du en leveransbekräftelse. Där finns en länk med ett spårningsnummer som du kan använda för att följa din försändelse. Om du har frågor gällande din beställning, kontakta oss här.

FRAKTVILLKOR

Ditt paket packas normalt dagen efter det att du lagt din beställning. Skickas inom 1-7 vardagar. Vi levererar med DB Schenker och endast inom Sverige.

​

När ditt paket har levererats kommer vi att skicka ett mail med en länk för att spåra din beställning. Du kan kontrollera status för din beställning genom att logga in på ditt konto.

​

Vi sänder alla våra paket via DB Schenker med en tjänst som heter Ombudspaket Inrikes. Detta innebär att ni behöver hämta ert paket hos närmaste ombud.I enskilda fall kan det avvika, vilket kan leda till att ni behöver hämta ert paket hos närmaste ombud. Kontrollera er mailkorg inklusive skräppost.

​

Så fort din beställning kommer till utlämningsstället skickas ett sms till dig som talar om att din beställning finns att hämta.
 

OBSERVERA: Du får också ditt kollinummer skickat till dig via e-post men ingen brevavisering skickas ut när du valt SMS-avisering. Liggtid för varor är normalt 14 dagar från det att paketet anlänt till ditt ombud. Du kan spåra brev, paket och pall med hjälp av ditt kollinummer. Du kan även spåra med hjälp av sms-nummer och aviseringskod.

​

Observera att vi ej kan ta ansvar för DB Schenker leveranshantering/tider.

​

5.1 LEVERANSFÖRSENING
Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 5 – 7 dagar för Sverige.

​

5.2 FRAKTPRISER
Våra fraktpriser varierar utifrån varans storlek och vikt, din postort samt den tjänst DB Schenker erbjuder för din beställning. Det totala fraktpriset för din beställning ser du i din kundkorg.

ÅNGERRÄTT, RETUR OCH REKLAMATION

6.1 ÅNGERRÄTT
Vi erbjuder 14 dagars ångerrätt mot uppvisande av kvitto på tillbehör och inredning utan att du som konsument behöver ange skäl för detta. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skick kan minska i värde med upp till 100%.
OBS! reavaror och presentkort omfattas ej av ångerrätten.

​

Ångerrätten ska meddelas på ett ändamålsenligt sätt och du som konsument är ansvarig för att meddelandet kommer fram till oss. Tiden för ångerrätten börjar löpa från den dag då du köpte din vara i vår butik i Yngsjö eller från den dag du emottog varan via leverans. Här kan du hitta konsumentverkets ångerblankett: https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

​

6.2 RETUR och REKLAMATION Jardinerie Nordic
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en Reklamation.

​

Reklamationsärenden samt returer görs på plats i butiken i Yngsjö.

Spara alltid ditt kassakvitto – detta gäller som din garantisedel och uppvisas vid eventuell reklamation eller retur.

​

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

​

6.3 RETUR och REKLAMATION: E-HANDEL
Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt så gör du en reklamation. För transportskador se instruktioner under punkt 6.4.

​

6.3.1 RETUR
– För att registrera en returförfrågan kontakter du kundtjänst
– Fyll i person och kontaktuppgifter
– Välj ärende retur och reklamation
– Skriv ditt ärende och uppge externt dokumentnummer
– Bekräfta genom att klicka på SKICKA

​

Efter registrerad returförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. Vid utnyttjande av öppet köp på e-handeln står du som kund för fraktkostnaden. Returen ska skickas inom 14 dagar efter det att du har meddelat att du vill utnyttja ångerrätten.

​

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att returnerad produkt ankommit till Jardinerie Nordic.

​

6.3.2 REKLAMATION
– För att registrera en reklamationsförfrågan kontaktar du kundtjänst 
– Fyll i person och kontaktuppgifter
– Välj ärende retur och reklamation
– Skriv ditt ärende och uppge externt dokumentnummer
– För att snabba på reklamationshanteringen kan du ladda upp en bild av aktuell skada/reklamationsorsak under LADDA UPP BILDER.
– Bekräfta genom att klicka på SKICKA

​

Efter registrerad reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss – invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader.

​

Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

​

Du erhåller ersättning för ditt köp senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du vill returnera varan. Vi kan dock hålla inne med betalning tills de att returen är oss till handa eller bevis på att varan är skickad, det som sker först.

​

6.4 TRANSPORTSKADOR
Vi kontrollerar alltid att alla varor håller högsta kvalitet innan vi skickar dem. Om emballaget på din försändelse vid leverans har synliga, uppenbara skador ber vi dig att fotografera godset innan du öppnar det. Detta för att Jardinerie Nordic kundtjänst ska ha möjlighet att reklamera försändelsen till transportföretaget. Om varorna har fått transportskador kontakta vår kundtjänst omgående och senast inom 7 dagar från det att du emottagit dina varor. All eventuell skada ska dokumenteras med tydliga foton (ej större än 5 MB) som bifogas via e-post till Jardinerie Nordic Kundtjänst 

REKLAMATIONSRÄTT

Om du vill reklamera en produkt registrerar du reklamationen via kundtjänst, enligt punkt 6. Garanti och reklamationsrätt gäller mot uppvisande av giltigt köpbevis. Du har rätt att reklamera en vara inom 3 år.

​

7.1 FABRIKATIONSFEL
Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Jardinerie Nordic ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Jardinerie Nordic åtgärdar utan kostnad för dig.

​

Jardinerie Nordic saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Jardinerie Nordic står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.

​

Jardinerie Nordic tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.

​

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då Jardinerie Nordic ej har någon nöjdhetsgaranti. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.

SERVICE

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga produkter. Kontakta oss gärna för mer information. 

 

Kundtjänst:

0733502323

info@jardinerienordic.se.

 

Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar (vardagar), i annat fall får du meddelande om fördröjning. Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.

GARANTIVILLKOR

KRUKOR, MOSAIKBORD OCH KÄRL

Vintergaranti mot sprickor eller andra väderpåverkande faktorer, blekningar, saltavlagringar, mögelfläckar tillämpas EJ.

Jardinerie Nordic

HITTADE DU INTE DET DU SÖKTE?

Om du inte hittade det du sökte är du välkommen att kontakta oss.

bottom of page